Veterinární klinika ViaVet

OBEZITA PSŮ A KOČEK

V naší společnosti obezitou trpí až 44% psů a koček. Obezita představuje poměrně závažné onemocnění, které je způsobené nadměrným přísunem kalorické potravy a nedostatečným výdejem energie formou pohybu. Tuky se postupně ukládají, zvíře už není tak hbité a snadno se unaví. Majitel si toho však často nevšimne, protože svého psa nebo kočku vidí denně a k přibírání hmotnosti dochází postupně.

Co je příčinou obezity psa a kočky
1. Nejčastější příčinou je větší příjem enerie než je její výdej: příčinou bývá nejen nadměrná krmná dávka, ale především podávání pamlsků, levných krmiv a piškotů (za tento nadměrný přísun bývá zodpovědný nejen majitel, ale často také příbuzní, přátelé a návštěvy majitele, kteří v dobré víře chtějí zvířeti "přilepšit").
2. Další příčinou může být kastrace. Ta může mít na vznik obezity vliv tím, že zvíře zleniví a přijímá více krmiva. V tomto případě zvířeti podávejte méně energetické krmivo (Light, granule pro kastráty) a snažte se navodit větší výdej energie (procházky, hry, aportování).
3. Věk psa-starší psi mají větší sklon k obezitě.
4. Dalšími příčinami mohou být i některá onemocnění (např. onemocnění žláz s vnitřní sekrecí).

Co obezita může způsobit?
   Podobně jako u lidí může obezita způsobit různé problémy, jako jsou oběhové a dýchací potíže, větší zátěž kloubů, ale také ledvin a jater. Velkým rizikem může být i cukrovka. Obezita může způsobovat problémy při březosti a porodu a zvyšuje se i riziko při celkové anestezii. Obezita je nemoc, která může zkrátit život Vašeho zvířete i o několik let.

Jak poznám, že je pes/kočka obézní?
   Položíme si dlaně na každou stranu hrudního koše kousek za lopatkou a zjišťujeme, jak moc vystupují či nevystupují žebra. Pokud jsou žebra lehce hmatatelná a vidíme, že vystupují, je pes/kočka příliš hubený. Ideální je, když lze žebra dobře nahmatat, ale jsou pokryta tenčí vrstvou měkkých tkání a při pohledu ze strany má zvíře břicho lehce vykasané. Pokud lze žebra nahmatat jen obtížně a při pohledu ze strany je břicho plné, je pes/kočka obézní. Pokud máte zájem, můžete si na našem pracovišti vyzvednout velmi dobrou pomůcku na posouzení nadváhy u psa nebo kočky od firmy Hill's.

pomůcka na určování nadváhy u psů pomůcka na určování nadváhy u koček
Pomůcka pro určování nadváhy psů a koček od firmy Hill's

Co udělat proto,aby pes/kočka zhubnul?
   Doporučujeme zajít k veterinárnímu lékaři a poradit se. Je nutné dodržovat přísný dietní režim a do toho musí být zapojena celá rodina. Začne se výběrem vhodného krmiva dle stáří a kontroluje se správný příjem kalorií. V Dnešní době jsou již pro zvířata snadno dostupná speciální krmiva určená na hubnutí (Hills r/d, Purina VD, Royal Canin Obesity). Denní dávka se musí pečlivě odměřovat a neměla by přesáhnout množství doporučené výrobcem uvedené na obalu.
   V případě, že pes/kočka nehubne i přes doporučenou dávku je nutné tuto dávku snížit a vymyslet, jak zvýšit výdej energie pomocí cvičení a procházek. Pro starší psy zvolíme nižší intenzitu, ale vyšší frekvenci pohybu (několik krátkých vycházek denně).
   Láska sice prochází žaludkem, ale místo pamlsku se se svým psem raději pomazlete, hrajte si s ním a nebo ho vemte na procházku. U koček je někdy problém, jak je donutit ke zvýšené aktivitě. Možností jsou různé hračky, aktivní zapojování se do her s kočkou nebo pořízení další kočky. Bohužel, některé obézní kočky se nanechají ze svého stoického klidu ničím vyrušit, ale mohou být aktivnější až po určité ztrátě hmotnosti.

Mějte na paměti, že to děláte nejen pro dobro svého zvířete, ale také vlastní. Uvidíte, že se oba budete cítit lépe.